Indywidualne wkładki ortopedyczne to rozwiązanie, które jest stosowane w różnych dysfunkcjach narządu ruchu. Stanowią one podporę dla złożonych struktur stopy, co przekłada się również na prawidłowe ułożenie stawów kolanowych oraz miednicy. Ich zastosowanie jest uzależnione od stanu funkcjonalnego stawów i więzadeł pacjenta, dzięki czemu następuje odpowiednie odciążenie i korekcja struktur, które są przyczyną nieprawidłowości w budowie stopy. Od odpowiedniego ustawienia elementów mających kontakt z podłożem zależy również postawa całego ciała, dlatego wkładki ortopedyczne na zamówienie stosuje się również w przypadku problemów z kręgosłupem oraz w profilaktyce powstawania tego rodzaju wad.

Jak wygląda proces wykonywania wkładek ortopedycznych?

Każda wkładka ortopedyczna jest indywidualnie dobierana do parametrów stopy osoby, która będzie ją nosić. Proces ich wykonywania jest poprzedzony konsultacją ze specjalistą fizjoterapii, podczas której podjęta zostaje decyzja o konieczności zastosowania tego rodzaju zaopatrzenia ortopedycznego.

Wada stopy, z którą pacjent zgłasza się do poradni warunkuje rodzaj użytego materiału, a także czas noszenia wkładek. Nauka autokorekcji i odpowiedniego ustawienia stopy na podłożu stanowi bazę, na podstawie której zostają wykonane odciski stóp stanowiące wzór do powstających wkładek ortopedycznych.

Istotny jest również rodzaj obuwia, który będzie użytkowany wraz z wkładką, ponieważ proces ten wymaga idealnego dopasowania z rozmiarem buta oraz wysokością podeszwy i cholewki. Wkładki ortopedyczne do butów są więc personalizowanym produktem, który powstaje w oparciu o dane z trójwymiarowego badania komputerowego stopy danej osoby.

Pierwsze dni użytkowania wkładek decydują również o konieczności naniesienia poprawek – jeśli odczuwany jest nawet najmniejszy dyskomfort niezbędne jest wprowadzenie modyfikacji, które pozwolą na ich swobodne i wygodne użytkowanie .

Fizjerapeuta Kraków Mateusz Curyło​
dr n. med. Mateusz Curyło

Wkładki ortopedyczne na płaskostopie w Krakowie

Najczęściej spotykane są wkładki ortopedyczne na płaskostopie, co wynika z częstości występowania tego zaburzenia w populacji. W przebiegu tej wady wyróżnia się płaskostopie podłużne i poprzeczne, w zależności od rodzaju sklepienia obniżonego przez osłabione struktury stopy. Płaskostopie polega na obniżeniu łuku podłużnego, przez co struktury zaczynają przylegać do podłoża na całej powierzchni podeszwowej części stopy. W przypadku płaskostopia poprzecznego osłabienie łuku poprzecznego stopy skutkuje zwiększeniem parametru szerokości stopy i utratą elastyczności w obrębie tych struktur.

Wkładki ortopedyczne, wraz z odpowiednimi ćwiczeniami, są podstawą leczenia zniekształcających wad stopy. Odpowiednio dobrana wkładka pomaga podnieść sklepienie stopy, dzięki czemu nie następuje pogłębianie się dysfunkcji. Wzmacnianie więzadeł i mięśni podeszwowych stopy odbywa się przez dynamiczną i statyczną korekcję, która ma miejsce podczas ich noszenia. Indywidualny dobór wkładek w zależności od rodzaju występującego płaskostopia umożliwia osiągnięcie szybkich efektów leczenia bez konieczności zastosowania metod inwazyjnych.

Wkładki ortopedyczne na ostrogę piętową w Krakowie

Ostroga piętowa jest częstym skutkiem zapalenia rozcięgna podeszwowego. W jego wyniku w obrębie kości piętowej powstaje twarde zwapnienie, które jest przyczyną dolegliwości bólowych pacjenta. W przebiegu ostrogi piętowej chód jest nie tylko utrudniony, ale też może być czasem wręcz niemożliwy. Wkładki ortopedyczne pozwalają odciążyć miejsce bólowe, dzięki odpowiedniemu rozłożeniu obciążeń i sił działających na podeszwę stopy. Wyłączenie z nacisku miejsca objętego zwapnieniem to podstawa eliminacji nieprzyjemnych doznań bólowych i klucz do całkowitego wyleczenia tej dolegliwości.

Jakie są korzyści wynikające z używania wkładek ortopedycznych?

Stosowanie wkładek ortopedycznych w dysfunkcjach i schorzeniach stóp pozwala na powrót do normalnego funkcjonowania. Stosowanie tego rodzaju zaopatrzenia ortopedycznego umożliwia korekcję stopy podczas chodu – zarówno w fazie obciążania, jak i odciążania stopy. Wkładki ortopedyczne to skuteczny element całego procesu leczenia, jednak najlepsze efekty uzyskuje się stosując jednocześnie odpowiednią fizjoterapię i ćwiczenia struktur objętych patologiczną zmianą.

Wymierne korzyści stosowania wkładek ortopedycznych są możliwe do osiągnięcia tylko w przypadku ich odpowiedniego doboru, ponieważ stosowanie gotowych i uniwersalnych wkładek oferowanych przez zwykłe sklepy obuwnicze rzadko przynosi oczekiwane rezultaty. Z tego powodu badanie diagnostyczne i wykonanie wkładek ortopedycznych powinno zostać zlecone specjalistom, dzięki którym będzie można mieć pewność, że wkładka korygująca będzie miała pozytywny wpływ na zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Jak się przygotować do wizyty?

Podczas wizyty diagnostycznej specjalista wykona odpowiednie badanie stopy, dlatego ważne aby posiadać ze sobą krótkie spodenki lub szorty. Umożliwi to ustawienie struktur kończyny dolnej w odpowiednim ułożeniu względem siebie. Wynika to z faktu tego, że zależności między prawidłowym funkcjonowaniem stopy i stawu skokowego przekładają się również na stawy kolanowe, biodrowe oraz kręgosłup.

Dodatkowo warto zabrać ze sobą obuwie, które będzie używane wraz z wkładkami. Pozwoli to na dokładne dopasowanie elementów korekcyjnych do parametrów buta, takich jak jego szerokość, odpowiednia długość i sztywność. Jeśli występuje u Ciebie jedna z dysfunkcji dotyczących budowy strukturalnej stopy lub występują niepokojące objawy wskazujące na nią, skorzystaj z wizyty w naszym gabinecie.

Jako doświadczony fizjoterapeuta z Krakowa oferuję kompleksową terapię opartą o najnowsze badania naukowe oraz doradztwo w kwestii wyboru i konieczności stosowania odpowiednich wkładek ortopedycznych. Skorzystaj z mojej wiedzy oraz doświadczenia i pozbądź się uporczywych problemów, które są związane z bólem lub nieprawidłową budową stopy.

Nie czekaj i zgłoś się na wizytę już dziś!

Zakres usług

Konsultacje fizjoterapeutyczne i leczenie w zakresie:

Zespoły bólowe narządów ruchu
Zespołów bólowych narządu ruchu

Cywilizacyjne zmiany, zmniejszenie poziomu aktywności oraz siedzący tryb pracy wpływają na występowanie zespołów bólowych narządu ruchu. Najczęstsze z nich to: bóle pleców, bóle ramion, bóle kręgosłupa. Zabiegi fizjoterapeutyczne pozwolą je szybko i bezpiecznie wyeliminować.

dysfunkcja narządu ruchu
Dysfunkcji narządu ruchu

Sport oraz aktywności fizyczne mogą wpływać na pojawienie się kontuzji. Wczesna i ciągła fizjoterapia, którą zajmie się doświadczony fizjoterapeuta sportowy, przyśpieszy powrót do zdrowia oraz zmniejszy ryzyko powtórnych urazów.

rehabilitacja ortopedyczna kraków
Rehabilitacji ortopedycznej

Stan po zabiegach ortopedycznych wymaga fizjoterapii. Proces rehabilitacji jest naturalną kontynuacją leczenia w zakresie chirurgii kostno-stawowej

rehabilitacja reumatologiczna kraków
Rehabilitacji reumatologicznej

Choroby reumatyczne, autoagresywne wymagają kompleksowego leczenia internistycznego. Uzupełnieniem leczenia podstawowego jest fizjoterapia działająca przeciwbólowo oraz przeciwzapalnie, co umożliwia poprawę funkcji i motoryki.

zaopatrzenie ortopedyczne i rehabilitacyjne kraków
Zaopatrzenia ortopedycznego i rehabilitacyjnego

W przypadku zdiagnozowania konieczności korzystania z określonego wyrobu medycznego fizjoterapeuta może wystawić odpowiednie zlecenie. Refundacja wyrobów medycznych przysługuje każdemu ubezpieczonemu, jednorazowo na określony czas.

Choroba zwyrodnienia stawow
Choroba zwyrodnieniowa stawów

Zmiany zwyrodnieniowe mogą dotyczyć jednego lub kilku stawów. Konsekwentne leczenie fizjoterapeutyczne zmniejsza dolegliwości bólowe, poprawia funkcje i możliwości ruchowe.

PHYSIOTHERAPIST
Wydawanie zaświadczeń i opinii specjalistycznych

Badania:

badanie funkcjonalne narządu ruchu kraków
Badanie funkcjonalne narządu ruchu

Badanie funkcjonalne wykonujemy w celach diagnostycznych oraz terapeutycznych. Na jego podstawie fizjoterapeuta zaplanuje proces leczenia rehabilitacyjnego.

Badanie podoskopii komputerowej stóp i indywidualny dobór wkładek ortopedycznych

Komputerowe badanie stóp pokazuje, jak rozmieszczone są naciski na podeszwowej stronie stopy. Pozwala precyzyjnie określić nieprawidłowości w budowie stopy, a następnie dobrać najlepszą metodę leczenia fizjoterapeutycznego. Objawami niepokojącymi, mogącymi mieć związek ze schorzeniami stóp, które koniecznie należy skonsultować ze specjalistą fizjoterapii w Krakowie, są m.in.: bóle w okolicy stawu skokowego, bóle stóp, paluch koślawy, ostroga piętowa, płaskostopie poprzeczne i podłużne, palce szponiaste i młoteczkowate, bóle w obrębie bioder, kolan i kręgosłupa, częste kontuzje stopy i stawu skokowego. Podoskopia komputerowa stóp ocenia prawidłowość ukształtowania stopy i pozwala na wczesne wykrycie wad postawy u dzieci, młodzieży i dorosłych. Podczas badania fizjoterapeuta obserwuje ustawienie stóp, oraz ułożenie kolan. Dzięki jego wynikowi możliwy jest indywidualny dobór wkładek.

Przewiń do góry